• Hopp til primær menyen
  • Skip to main content
  • Hopp til bunnlinje
obos-ligaen

nyhetene fra Hedmarken

  • Nyheter
  • Sport
  • Eavis
Meny
  • Nyheter
    • Hamar
    • Stange
    • Løten
    • Ringsaker
    • Tips oss
  • Kultur
    • Film
    • Musikk
    • Bøker
    • HA-Quiz
    • Mat
    • Øl
    • Vin
    • HA-fisken
    • Tavla
  • Sport
    • Storhamar håndball
    • Storhamar hockey
    • HamKam
    • 3.divisjon
    • Fart
    • Puckpodden
    • Stolthet & ære
  • Debatt
    • Leder
    • God dag
    • Send inn debattinnlegg
  • Tavla
    • Se arrangementer
    • Send inn arrangement
  • Navn
    • Se hilsener
    • Send inn hilsen
  • HATV
  • Arkiv
  • Eavis
  • HA-bloggen
Logg inn
  • Tips oss
  • Ansatte redaksjonen
  • Abonnement
  • Annonser
  • Stilling ledig
  • HA kortet
  • Kundesenter
  • Send inn
HA tester ut ny nettavis. Hva synes du?
Nyheter
5 minutter lesetid

Dette frykter vi aller mest i trafikken

NUMMER ÉN: Utenlandske lastebiler med dårlige dekk er norske bilisters største frykt. Bildet viser norske og utenlandske lastebiler i kø på E6 i Ringsaker i fjor vinter. Illustrasjonsfoto: Christian E. Bergheim
Christian E. Bergheim
Frontsjef 90657006
Publisert: 14 november, 2019 07:49
Oppdatert: 14 november, 2019 07:59

Møte med utenlandske vogntog troner på en soleklar førsteplass over hva norske bilister frykter mest.

55 prosent av de spurte trekker fram utenlandske vogntog som sin største frykt i en undersøkelse YouGov har utført for Frende Forsikring.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Når vi ser at utenlandske vogntog kjører seg fast på fjellet med sommerdekk, stoppes i kontroller eller tar fyr i tunneler er det klart det setter spor hos folk, sier fagsjef Roger Ytre-Hauge i en pressemelding fra Frende Forsikring.

Dette er vi mest redd for i trafikken


  • 1. Utenlandske vogntog
  • 2. Glatt føre
  • 3. Dyr i veibanen
  • 4. Syklister
  • 5. Vannplaning
Kilde: YouGov for Frende Forsikring

«Hjertet i halsen»

Dekk som er uegnet for vinterføret i Norge gjør at mange vogntog havner i grøftekanten hver vinter.

– Vi vet at mange kjører med hjertet i halsen i møte med vogntogene, og er redde for at det skal skje ulykker, sier kommunikasjonssjef i NAF, Camilla Ryste.

En NAF-undersøkelse viser at hele 72 prosent er bekymret for tilstanden til vogntog som ferdes på norske vinterveier, mens nesten halvparten (45 prosent) sier at de så vogntog som sto fast eller kjørte av veien forrige vinter.

– Kontrollrutiner og godkjenningskrav er ikke like bra i utlandet som i Norge. Dårlige dekk og teknisk stand spiller inn. Det kan gjøre at bremser blir varme og i verste fall svikter når vogntoget starter nedkjøring etter en av fjellovergangene, sier Ytre-Hauge i Frende Forsikring.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En annen faktor han trekker fram er sjåfører som ikke er vant med svingete, smale og glatte veier.

Myndighetene skjerper kravene

I midten av oktober kom nyheten fra samferdselsminister Jon Georg Dale om at kravene til tunge kjøretøy skjerpes fra neste vinter. Tiltakene er blant annet:

• Økte krav til vinterdekkene
• Økte gebyrsatser for brudd på utstyrskrav (for eksempel kjettinger)
• 20 millioner kroner bevilges til økte kontroller i vinterperioden

– Skjerpede krav til vinterdekk på vogntog og penger til flere kontroller er gode tiltak, sier Roger Ytre-Hauge.

NAF har etterlyst skjerpede lovkrav på disse områdene i lengre tid.

Slurv fører til dødsulykker

Tall fra Statens vegvesen viser at 18 prosent av dødsulykkene på norske veier i 2018 var kollisjoner mellom personbil og lastebil, buss eller vogntog. De to ulykkestypene som skjer oftest er møteulykker og utforkjøringer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– At nesten én av fem dødsulykker havner i denne kategorien, viser hvor viktig det er å sette fokus på dette. Vi håper de nye kravene vil bidra til å få tallet ned, sier Ytre-Hauge i Frende.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hva mer frykter vi?

Videre på listen over hva nordmenn frykter mest i trafikken kommer glatt føre og dyr i veibanen.

– Dyr i veibanen og vogntog med dårlige dekk har ett fellestrekk: du har liten eller ingen påvirkning på dem når du ferdes på veien. Det eneste du kan gjøre for å øke sannsynligheten for at du klarer å bremse opp eller svinge unna er å tilpasse farten etter kjøreforholdene, sier Camilla Ryste.


Du vil kanskje også lese


  • Slik pakker du feriebilen på en trygg måte

  • Storkontroller i Hedmark avdekket en rekke lovbrudd

  • Norsk vogntogsjåfør med blankslitte dekk fikk 22.400 kroner i bot

  • Takboks? Husk å sjekke riktig vekt før du skal ut og kjøre!

Tips: tips@h-a.no
Telefon: 62 51 95 00
Kontakt oss: red@h-a.no

Sjefredaktør: Carsten Bleness
Nyhetsredaktør: John Arne Holmlund
Digitalredaktør: Anne Ekornholmen
Sportsredaktør: Rune Steen Hansen
Kulturredaktør: Geir Vestad


Kundeservice: Bestill abonnement // Omadressering // HA-kortet // Reklamasjon eller klager
Samtykke // Personvernerklæring // Om informasjonskapsler // Vilkår
Annonsér i HA: Bedrift / Privat
Logg inn på: eAvis // Mitt abonnement

HA BETA © 2019 · Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media - hamarmedia.no

Personvern og cookies

Hamar Arbeiderblad er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene du ser og bruker.

Vil du endre dine innstillinger for kontakt? Her finner du dine samtykker

Les mer